2010-01-01

årsresumé 2009

I stora drag har mitt 2009 bestått av en hel del skola, mycket fester och en massa jobb samt en del resor och evenmang. Här kommer nu ett litet sammandrag av året, från a till ö, eller snarare januari till december:

januari
Jag inledde det nya året och januari med att ligga i horisontalt läge hela första dagen på året. Jag umgicks med släkten, festade med mina vänner och gick på bio och skrattade högst i salongen. Tänkte inleda en hälsosammare livsstil och gick på gym ett par gånger och åt glass i Påminne samt åkte lite snowboard. Jobbade som en satans dåre med vår abitidning tillsammans med Astrid och Sandra hjälpte också till.

februari
I februari hade jag en snöfotosession med Miso och investerade i lite nya kameraprylar samt byggde en egen fisheyelins. Festade många dagar i rad då den ack så efterlängtade penkisen var kommen. Härjade omkring som pirat, festade i Serendipity och åkte därefter iväg på abikryssning. Spenderade mitt sportlov som hjälpledare på skriftskoleläger samt besökte en simhall för första gången på tre år. Dessutom lyssnade jag på liveband i Pityn och övernattade i stadens ungdomslokal.

mars
hatt och randig paita, den vanliga outfiten.
Jag startade en ny blogg att snacka skit i, spenderade en lördagnatt i Påminne istället för på Affes och åkte ensam in till Helsingfors och gick på bio. Spelade in en fantastisk film med min kusin, besökte soldathemmet och åt en sputnik, började läsa på studentskrivningarna, samt skrev en studentessä om facebook. Blev påfrågad ID då jag köpte en trip och en banan, övervägde att starta en egen fanclub och bowlade lite.

april
I april var exakt allt som heter skola över och jag spenderde den mesta av min tid i Smarket. Jag sökte studieplats på Novias medianomlinje, men blev underkänd i förhandsuppgiften som gick ut på att berätta om sig själv samt att skicka in en portfolio. Jag lärde mig att gå på styltor samt planerade sommaren lite grann. På skärtorsdagsnatten festade jag ute i mitt i ingenstans (nästan) och en dag gick jag på cirkus med min lillebror. En kväll plundrade vi min garderob och festade sedan i Affes i hattar, lösa jeans och pyjamasbyxor.

maj
Maj var månaden jag hade väntat på så länge. Firade första maj med picnic på stranden, tittade på ishockey VM och åkte en vecka till Rhodos! Jag gick på Ines spelning i Serendi, åkte till Esbo på Idas dimission och bäst av allt..; Jag tog studenten och firande den så mycket det bara gick. En underbar dag. Och suveränt bra månad överlag.

juni
De första dagarna i juni hade jag fortfarande semester och åkte till Fiskars med Johanna, hade picnic i Pumpviken och spelade volleyboll i strålande väder. Jag var näst intill datorfri i fyra veckor eftersom min dator gick sönder, jag sökte in till VNF:s fotolinje och kom in. Jag firade midsommar med Sandra och mina kusiner samt besökte Lina i Tenala.

juli
I juli övergav jag min gamla blogg och flyttade till en annan helt och hållet. Jag njöt av varma sommarkvällar tillsammans med Sandra, jobbade massor och var gycklare på Raseborgs medeltida veckoslut. Jag förtärde en hel del extra god mat och så åkte jag iväg på läger i slutet av månaden.

augusti
Augusti var en månad med verkligt mycket happenings. Jag deltog i volleybollturnering på Karisnatten, njöt för fulla muggar på Faces, gjorde en flera kilos fruktsallad och gick på bio. Firade min nittonde födelsedag i dagarna tre, med bland annat att bli ivägkastad från en stol på firmafest samt med ett svårslaget gardenparty i våran trädgård. Åkte iväg på roadtrip med Jennifer och Jenny till en stuga med världens finaste blåa dörr, hade en sommarfotosession, färgade mitt hår knallrött och fotograferade eld i natten. Desstutom började jag den nya skolan.

september
September var månaden då jag övergav min förra blogg, tappade en hel del inspiration till det mesta samt började ångra att jag flyttat in på skolans internat. Det blev dock bättre, jag skaffade denna blogg och trivdes sist och slutligen mycket bra i skolan. Åkte på kuplacruise med Astrid och de andra klasskamraterna, gjorde en traguspiercing samt blev beundrad över mina fotobollstalanger av några tioåringar. Fotograferade på Ekenäs marknaden med skolan, träffade en person som sålde två objektiv till mig löjligt billigt och så flyttade jag tillbaka hem ifrån internatet.

oktober
I oktober hoppade jag i vattenpölar med Sandra, skapade kylskåpspoesi hemma hos Sanisa och gick på överraskningsfest i Jojos ära. Höjdpunkten var då jag blev ägare till min nya Nikon D300s och vi fotade även med nålhålskameror i skolan och jag fick en bild som jag blev mycket nöjd över. Jag festade både men en gigantisk ballonghatt på huvudet samt som en skräckinjagade zoombie med skrämmande linser. I slutet av månaden åkte vi med skolan till Ryssland, det var en intressant resa och jag åt sushi för första gången i livet.

november
Den första snön kom i november och jag skrev på whiteboarden med permanent tusch. Jag testade på livet som vegetarian och fotograferade en hel del skoluppgifter. Ett fartfyllt avsked togs av Sandra som stack iväg till Tyskland, jag festade vilt och hade sönder min telefon.

december
I december anordnade jag en julkalender på bloggen, fotade en hel del studiobilder och deltog i en fototävling som gick riktigt, riktigt dåligt. Jag blev vaccinerad emot svinsjukan, sov utomhus i ett tält och klippte både pannlugg och mitt långa hippiehår försvann. Åkte skridskor och stannade hemma en lördagkväll och bakade pepparkakor. Hämtade hem Sandra från flygfältet, grillade bananer och åt plättar i Kudiby samt firade jul och nyår som sig bör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar